Prawidłowy rozwój mowy jest warunkiem właściwego rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka. Zdolność nawiązywania relacji z otoczeniem jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka. Nieprawidłowa, niewyraźna wymowa, ubogi zasób słownictwa - to częste przyczyny trudności szkolnych i niepowodzeń w kontaktach rówieśniczych. Zaburzenia w rozwoju mowy wpływają niekorzystnie na poczucie własnej wartości i kształtowanie pozytywnego wizerunku własnej osoby. Dlatego tak ważne jest wspieranie rozwoju mowy dziecka jak najwcześniej.
Konsultacja logopedyczna jest jednocześnie diagnozą nieprawidłowości w rozwoju mowy, dzięki której możliwe jest podjęcie właściwego działania terapeutycznego oraz udzielenie porady i wskazówek rodzicom do pracy z dzieckiem.
Terapia logopedyczna w Instytucie NeuroRozwoju obejmuje:
- Wczesną interwencję logopedyczną
- Terapię opóźnionego rozwoju mowy
- Usuwanie wad wymowy - nieprawidłowa realizacja głosek, mowa bezdźwięczna
- Terapię jąkania, zacinania, zbyt szybkiego tempa mowy
- Terapię dzieci z Mutyzmem
Prawidłowy rozwój mowy:
- pierwsze miesiące życia - powstają przypadkowe dźwięki tzw. głużenie
- ok. 6 miesiąca życia - powtarzanie usłyszanych dźwięków tzw. gaworzenie
- 1-2 rok życia - pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba,dziecko wymawia samogłoski ustne: a, o, e, i, u, y oraz spółgłoski: p, b, m, d, t, n , a także zmiękczone: pi, bi, mi
- 2-3 rok życia - pojawiają się proste zdania,dziecko wymawia samogłoski nosowe: ę, ą i spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, pojawiają się spółgłoski s, z, c, dz
- 4-5 rok życia - pojawia się głoska r oraz głoski: sz, ż, cz, dź
- 5-6 rok życia - utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż
- 7 rok życia - technika mówienia opanowana
Jeżeli jesteś zaniepokojony rozwojem mowy Twojego dziecka, wydaje Ci się, że odbiega od rozwoju rówieśników - nie czekaj, aż dziecko "wyrośnie". Zapraszamy na rozmowę.